Pengikut Taksub

March 12, 2011

10 Gempa Bumi Paling Teruk Dalam Sejarah

assalamualaikum..

memang sedih tengok keadaan di jepun sekarang
selepas kena gempa bumi yg sekuat 8.9 skala Richter

tsunami akibat gempa bumi tu

mengikut sejarah bumi, gempa bumi di Jepun tu adalah yg ke-6 paling kuat
ni senarai gempa bumi paling kuat pernah direkodkan :
  1. 22 Mei 1960, Valdivia (Chile) 9.5 Skala Richter
  2. 27 Mac 1964, Prince Island Sound (USA) 9.2 Skala Richter
  3. 26 Disember 2004, Sumatra (Indonesia) 9.1 Skala Richter
  4. 4 November 1952, Kamchatka (Russia) 9.0 Skala Richter
  5. 13 Ogos 1868, Arica (Chile) 9.0 Skala Richter
tapi kekuatan x menandakan berapa banyak nyawa yg melayang
senarai berikutnya adalah senarai gempa bumi
yang paling banyak memakan korban manusia
jumlah korban ni berbeza-beza mengikut sumber
jadi ni adalah info yg aku dapat dari sumber tersebut :


10. Tokyo, Japan (1 September 1923)
angka korban yg dikeluarkan adalah 142,807 nyawa
Yokohama musnah teruk bersama kawasan lain
seperti Chiba, Kanagawa, dan jugak Shizuoka.
kalau la korang tahu betapa padatnya tempat ni,
mungkin korang akan faham tentang fakta ni
gempa bumi ni jugak berjaya menggerakkan
Patung Great Buddha seberat 93 ton sejauh 2 kaki

9. Port-au-Prince, Haiti (12 Januari 2010)




ni antara gempa paling buruk dan terbaru
sepanjang 12 hari daripada tarikh tersebut,
52 gempa susulan direkodkan dan jumlah korban
memang dasyat iaitu hampir 150,000 orang
sesetengah sumber mengatakan jumlah sebenar seramai 316,000 orang

8. Messina, Italy (28 Disember 1908)
gempa bumi ni adalah yg terburuk di Itali
Bandar seperti Messina, Reggio di Calabria
hancur lumat dan ranap sepenuhnya
anggaran jumlah kematian adalah hampir 160,000 nyawa

7. Haiyuan, China (16 Disember 1920) 


memang x dapat dinafikan yg negara China ni
antara negara paling padat dan banyak rakyat
setiap kali bencana akan memakan korban yg banyak
ni antara gempa paling teruk berlaku kat China
gempa bumi ni jugak dikenali sebagai Gempa Bumi Gansu
jumlah kematian yg dianggarkan adalah sebanyak 180,000
gempa tu xde la kuat sangat, hanya sekitar 7.8 skala Richter
tapi gempa susulan terterusan untuk 3 tahun berikutnya


6. Yeddo, Japan (30 Disember 1703)
walaupon x sekuat gempa bumi yg berlaku sekarang,
ini adalah gempa bumi paling teruk dari segi jumlah mangsa
jumlah mangsa yg meniggal dunia adalah sekitar 190,000 orang
gempa ni menyebabkan tsunami di beberapa tempat
terutama sekali di kawasan pesisir pantai seperti Semenanjung Boso

5. Nanshan, China (22 Mei 1927)
ini merupakan salah satu gempa bumi terburuk di China
walaupon hanyalah sekuat 7.9 mengikut skala Richter
akibatnya seramai 200,000 nyawa diramalkan melayang
tempai ni merupakan salah satu tempat di Jalan Sutera
yg menghubungkan China dan negara Asia Tengah

4. Tangshan, China (28 Julai 1976)
sekali lagi gempa bumi di China termasuk dalam senarai ni
dan jumlah kematian yg direkodkan bukan main banyak lagi
anggaran 242,419 orang mati akibat bencana ni
gempa bumi pertama berlaku awal pagi
sewaktu orang ramai dah rasa selamat dari gempa bumi
gempa susulan pulak berlaku tengahari hari yg sama
bayangkan jela perasaan diorang waktu tu..

3. Antioch, Syria and Turkey (19 Mei 1526)
hampir 1/4 juta (250,0000) orang mati
waktu tu mana la nak ada teknologi yg canggih macam sekarang
sistem amaran gempa bumi pon takde lagi waktu tu
kebakaran berlaku di merata-rata tempat
sisa-sisa gempa bumi habis dijilat api
apa pon tak tinggal..

2. Syria (Jun 1201-Mei 1202)
mengikut Skala Mercalli yg dah dimodified,
gempa bumi tu hanyalah sekuat 7.6
x dapat dipastikan sama ada gempa bumi tu
berlaku secara serentak atau secara berturutan
akibat gempa-gempa susulan sehingga Mei 1202
dianggarkan 1,100,000 org mati akibat bencana ni
ada pendapat yg mengatakan ada sebab lain
yang menyebabkan angka tu jadi banyak
mungkin angka tu dicampur sekali dengan
banjir Sungai Nil yg menyebabkan epidermik
jumlah keseluruhan kematian mungkin hanya 30,000
tapi masih banyak la jugak tu...

1. Shaanxi, China (23 Januari 1556)
merupakan gempa bumi paling dasyat dalam sejarah peradaban manusia
ianya berlaku sewaktu zaman pemerintahan Dinasti Ming
anggaran kematian adalah sebanyak 830,000 orang
4 kali ganda mangsa daripada gempa bumi terburuk dalam sejarah
kebanyakan bandar dekat Shaanxi hilang 60% populasi
waktu tu, ramai penduduk yang duduk dalam yaodong


antara contoh yaodong yg masih ada

yaodong ni sejenis rumah "dug-out" yg senang nk bina
diorang bina dalam tanah atupon dekat kaki bukit
diorang korek tanah/ bukit kemudian jadikan rumah
dan dah semestinya la senang runtuh kalu dah macam tu
bencana ni direkodkan sebagai bencana alam ke-3
paling banyak meragut korban manusia

kita patut bersyukur betapa selamatnya Malaysia ni
tapi biasa la, bila dah selalu rasa selamat,
kita mula la riak dan hilang rasa nk bersyukur
tsunami 2004 tu antara ingatan kepada kita...

10 comments:

Nur Mudrikah said...

subhanallah.. kadang2 Allah turunkan ni semua sebab nak berikan peringatan kepada hamba-hambaNya yang mudah terleka..
sama2lah kita mendekatkan diri padaNya..

Misz Eisya said...

subhanallah... sesungguhnya itu mmg kekuasaan Yang Maha Esa. Dr DIA kita dtg, Kpd-Nya kita kembali. syukur lah dgn nikmat yg kecapi skrg... Amin...

Aku Skema said...

manusia cepat lupa..kena selalu ingatkan..

Warna Warni Kehidupan said...

sangat bersyukur Malaysia tidak termasuk dalam kawasan gempa bumi mahupun lingkaran gunung berapi walaupun di kelilingi oleh negara2 yang selalu di timpa bencana alam...

Firdaus Kasim said...

MasyaAllah.. x dpt aq bayangkan suasana akhirat

Nasuha Salleh said...

beruntungnye mjdi rkyt mlysia..
moge para mgsa tbh mghdpi semua ni ;(


follow ur blog ;P

dwaty said...

kebanyakkannya dari negara china....

kyo_9 said...

err.. Jpon nyer skala dah ubah kepada M9.0 bro.. rasa2 nye dah masuk top 5 kot ;)

p/s mane nk jumpa sumber info ko nih ek??

Aku Skema said...

ye ek..info ni dah lama..google je..slalunya cari kat uphaa je

Piah Becok said...

oh. insaf. tak tau pun ade lagi kejadian lain yang lagi teruk dari kat jepun tu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...