Pengikut Taksub

March 28, 2011

8 Tragedi Alam Sekitar Paling Popular Oleh Tangan Manusia

assalamualaikum..

ok..aku mmg suka baca pasal benda-benda macam ni
jadi bnyak la jugak info yg aku dapat dan boleh share
benda-benda ni semuanya sejarah yg kena ambil iktibar
pepatah aku ada menyebut :


sejarah macam parut (scar)..parut tu kekal supaya kita sentiasa ingat sebab die berlaku..

ok..cukup dgn kelas sejarah dan falsafah
jom kita tengok senarai yg aku buat
bukan sekadar utk dibaca..
baca dan hayati..

8. Love Canal, USA

Love Canal waktu musim sejuk (sumber)
bunyi macam sweet je kan?
ingatkan canal utk pasangan couple buat maksiat
rupenye tu la antara tempat paling berlakunya tragedi
bila manusia mula tamak, pemimpin hanya pikirkan diri sendiri
mulanya Hooker Chemical Company beli tanah ni
die guna kawasan ni utk buang sisa toksik die
kemudian diaorg jual tanah ni kepada kerajaan
sebab kerajaan nk buat sekolah waktu tu..
kerajaan / majlis daerah niagara fall  beli dgn sgt mahal
cuba teka berapa harga keseluruhan tanah tu...
entire properties dgn harga 1USD!!!

ada beza ke dulu dgn skrg? (sumber)
syarikat tu dah cakap jgn kacau tmpt tu
tapi kerajaan degil dan buat jugak kerja pembinaan
last-last clay yg diguna utk lindungi toksik tu pecah
penduduk yg x tau pape yg dpt musibah
macam-macam masalah kecacatan bayi,
leukimia, kerosakan kromosom pon ada

7. Seveso. Italy
kat sini la berlakunya insiden kebocoran bahan kimia
dikenali dgn nama 2,3,7,8-tetrachlorodibenzo-p-dioxin
yg blajar kimia secara advance mungkin tau maksud dioxin tu
dioxin tu satu singkatan sebenarnya
dioxin tu satu kumpulan kompaun bahan toksik
yg mana bahaya dan x reput
samaada secara proses kimia, biologi mahupon pholitik

10 Julai 1976, ICMESA terbocor bahan toksik ni dlm bntuk gas

syarikat beliau..(sumber)
37000 org terdedah kepada benda ni
lebih 80000 ekor binatang dibunuh
untuk mencegah rantai makanan dari tercemar
benda ni sgt la bahaya walaupon untuk dos yg micro

6. Perang Teluk, Iraq

perghh asap die (sumber)
perang mmg dah termasuk dlm bencana paling buruk
yg mana sememangnya disebabkan oleh manusia
tapi waktu perang Teluk Ogos 1991,
Iraq cuba menjajah Kuwait
pihak yg berkenaan buang minyak dari kapal tangki
ni kuantiti minyak yg sikit mcm tangki keta kancil
kapal tangki ni slalunya panjang mencecah 150-400m
sebanyak 650 telaga minyak dibakar sebagai strategi perang
500 perigi masih terbakar sampai musim sejuk 1991
telaga terakhir dipadam sebulan lepas tu

5. Baia Mare, Romania

merah menyala tu (sumber)
yg ni pulak kes pencemaran Cyanide
yg digunakan di lombong emas utk ekstrak emas
empangan dgn air tercemar pecah dan masuk dlm sungai
esoknya, kandungan Cyanide jadi 700 kali ganda
lebih daripada apa yg dibenarkan
segala mcm logam berat pon turut mencemarkan air
Cyanide mmg sgt bahaya dan membunuh
tapi xde kematian dilaporkan
sesetengah kwsan merekodkan 80% hidupan air mati

4. Agent Orange, Vietnam

kesan agent orange ke atas bayi yg lahir (sumber)
anatara 1961-1971, waktu perang Vietnam
Amerika yg kononnya hero dunia tu
spray 10juta gelen Agent Orange,
yg mana sejenis dioxin yang aku terangkan tadi
semata-mata utk musnahkan hutan dan tumbuhan
yg mana digunakan oleh tentera Veit Cong
untuk bunuh tentera Amerika
yg blagak hebat nk mampus tu..wao
kematian awal, bayi cacat dan kanser
antara kesan yg jelas di kawasan terlibat
40 tahun dah berlalu tapi masih ada kesan
Salut la Amerika!!!

3. Hiroshima dan Nagasaki, Jepun

Amerika hebat sebab bunuh org macam ni kan(sumber)
ni pon kisah hero Amerika dan sekutunya la jugak
biasa la, hero dunia mmg suka popular kan..
banyak kisah-kisah di sebalik tabir yg patut korang baca
cari la google pasal Project Manhattan
penglibatan genius Albert Einstein yg korang puja tu
70,000-140,000 terkorban macam tu je
patutkah?

2. Bhopal, India
antara sebab berlakunya kejadian ni
tindak balas kimia yg bahaya berlaku
bila air bocor ke dlm tangki simpanan
Syarikat Union Carbide yg menyebabkan letupan
yg melepaskan 43 ton methyl isocyanate
bau-bau bacang cyanide yg tadi tu la
gas toksik ni mencemar udara dan air
terutama kawasan Bhopal, Madya Pradesh pada 1984
sebab nk kurang kos punya pasal la jadi camni




antara mangsa kejadian (sumber)
20,000 mati selepas 20 tahun kemudian
sampai sekarang, 100,000 lagi masih keracunan
sebab kurang kerja-kerja pembersihan yg secukupnya

1. Chernobyl, Ukraine

gambar reaktor nuklear 4 (sumber)

ni la antara tragedi nuklear yg sepatutnya korang tau
sebabnya diorang nk buat eksperimen pasal sistem penyejukan
kalau kat fukushima tu bahagian luar je yg meletup
yg ni terus bahagian dlm teras yg meletup
nk tahu lagi banyak pegi la baca kat wikpedia

saki baki peninggalan (source)

waktu awal-awal reaktor nuklear tu meletup,
tahap radiasi adalah 20,000 roentgens (R) per jam
500R dlm 5 jam dah cukup nk membunuh org
pekerja yg padamkan api xtau pon bahaya yg tejadi
so diorg x pakai pon baju pelindungan radiasi
penduduk x diberitahu keadaaan sebenar yg berlaku
diorg cakap mungkin 3 hari lepas tu dah boleh balik

banyak lagi gambar kat sini
jadi ramai yg tinggalkan barang-barang keperluan kat rumah
sampai sekarang, kawasan sekitar 30km radius dari loji tu
diiktiraf sbg kawasan larangan dan bahaya

7 comments:

KasihPena said...

dunia itu rosak dari kaki dan tangan manusia jugak...

Aku Skema said...

tapi masih x sedar2 jugak

GreenLava said...

No.2, 3, 4, 6 dan 8 semuanya melibatkan Amerika. Tapi bagi kerajaan Amerika yang jahatnya orang lain!

Aku Skema said...

la..kan perangai diorg macam tu..tabiat

SyerAgh said...

mcm2 ah mnusia

Aku Skema said...

naluri manusia mmg camtu

Warna Warni Kehidupan said...

kesannya berpanjangan dan menakutkan...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...