Pengikut Taksub

April 12, 2010

Tips Kawal Kemembaraan Di Hati

salam..

mggu ni aku agak tensen
yela..mggu final exam
angin pon x bapa baik sgt la..(period gamaknye)
aku jrang sgt2 la mara kt org len
dan slalunye ak mara kt dri sndri
mostly tu mksdnya stiap ari la




tapi xkn la nk mara lama2 kan?
so rini nk share la sket tips2 kawal marah
ni bedasarkan pengalaman aku la ea

1. Ambil Posisi!!!

jauhkan dari api tu..kalu korank tgh marah kat orang lain, cuba-cuba la membawa diri kejap..jalan amek angin.kalu mara kat diri sendiri camna pulak??? camni :

Rasulullah s.a.w bersabda: “Apabila salah seorang di antara kamu marah, dan ketika itu ia dalam kedudukan berdiri, maka hendaklah ia duduk. Kerana hal itu akan menghilangkan marahnya. Dan kalau tidak, maka hendaklah ia berbaring.”

Riwayat Muslim

kalu tengah bediri tym marah tu, cepat2 la duduk..dan sebaliknya la ye

2. Duduk Antara Peti Ais dan Bilik Air

ya..duduk la dengan sumber air..air tu menyejuk..simbah kemarahan dgn air tu.mnum air banyak-banyak.pegi la mandi dan berwuduk..mmg tym mara susah nak buat camni..tapi paksa je..x rugi kalu buat. hasil yg memberangsangkan

3. Istighfar + Lepas Geram???

hehe..ni pelik skit..dan ni cara aku la.bila aku tengah marah slalunya aku akan ketuk2 meja aku..tapi mulut duk beristighfar..bukan ketuk macam nk karate meja..skadar ketuk2 manja..(member-member aku tau la keadaan sbenarnnye..haha)..bile aku buat camni hati aku cepat je cair..slalunya aku termenagis la bila wat camni..serius.x caya try la..huhu

4. Duduk Diam-Diam

pekara ni relate ngan solat.tym solat kite mesti duduk diam kan?xkan la tgh2 solat tetiba korank telompat plak kan?kalu da marah tu cuba la cari tempat utk korank duduk diam..katil pon ok jgak..terus tido..ni cara yg paling simple

jadi la cam baby ni..bes je tido..hoho


5. Aku Jadi Dia

ni penting kalu korank tengah baran kat orang lain..cuba letakkan diri kite kat diri die.seronok ke anda kalu kene marah???cuba-cuba la bwk bebincang..tuhan x ske cara-cara keganasan ni..mana tau dengan sebab anda marah tu boleh membawa kepada mende yg lebih teruk..istri mintak cerai ke..awek mintak clash ke..kawan putus sahabat ke..mak korank menangis sebab prangai huduh korank tu ke..

Setitis air mata ibu, mungkin boleh menjadi air dingin yang memadam api Neraka terhadapmu, setitis air mata ibu itu juga mungkin boleh menjadi minyak yang menyalakan murka Allah yang sarat dengan azab derita

6. Solat 2 Rakaat

yg ni aku tau ramai yg malas buat..padahal ni la cara pling mujarab.bila korank solat mesti terlupa kejap sal marah tadi..bile solat korank akan duduk diam dan fokus.kalu x bekesan maksudnya x khusyuk la tu solat..hehe



banyak lagi cara nk kawal marah ni
ingat la..kite ni manusia
x terlepas dari rasa marah
tapi ingat jugak..jangan la sampai mlampaui batas
persoalannya:
korank tengah marah ke tu?hehe..senyum2 slalu

p/s:
kalu korank tgh marah,ingat la ADIDAS di atas tu..hehe

3 comments:

zOuL_iMMe said...

ahaha..baik duduk dalam peti ais..cool..

Aku Skema said...

bagus idea tu..boleh diterima..hehe

Ismaliana Bt Sulaiman said...

bagus la N3 ni...suka..sbb smlm akak emo sikit..pasal org buang bby kan...arini dh ok..hepi2 smula..x elok kan marah lama2..:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...