Pengikut Taksub

April 22, 2010

8 Pelumbaan Paling Bahaya Di Dunia!!!

salam..

hoho..aku duk kalut2 tolong org ni
member suro pasang desktop
so aku kurangkan la sket dri 10 kpd 8
hehe..cekedaud

8. Motordrome


motordrome kpd petandgn popular kat Amerikataun 1930-an
idea petandingn di kendian dipopularkn oleh NASCAR
race diadakan atas lndsn kayu dgn sudut curam memncapai 60 darjah!
sudut yg seyes curam tmbh pulak dgn laju 120mph yg thp patah tengkuk
keta slalunya mlmbung kluar glnggng dan lnggr penonton
surat2 khabar mula la mem'banned' ptndgn ni sbb kadar kmtian die
dan akhrnya ditngglkn slps brjya bunuh sbyk mgkin pmndu

7. Baja 1000


ini adelah antara rally pling femes kat dunia
stiap taun diadakan di Selatan California.
pemamndu ade yg guna trak,keta rally, moto dan ATVs
dgn matlamat utk sampai dulu mrentas jalan berbatu
berbeza dgn rally biasa, jln2 die hmpir2 xbleh dilalu2
dgn sudut slekoh yg gila2 dan mslah teknikal
petandingan ni ade masalah yg lbih kreatif - sabotaj
disebabkn ptndingan ni utk org awam
ade dikalangan penonton yg siap pasang perangkap lagi!
perangkap2 ni la yg byk mmbunuh sbenarnye

6. Macau GP

 lap sakan abang kite ni
pelumbaan ni diadakn stiap november bermula dri moto sampai la Formula 3
beliau diadakn kat litar yg direka khas di jln biasa yg diubah suai
sbb tu la korner2 die sempit khas utk mmbunuh punye
kat jln lurus yg pnjg, keta slalu pecut smpai 160 mph
ni thp tembikai jadi jus ah ni bile kna dnding
tepi2 jln hny ade pnghadang besi dan tayar je
litar ni dah sgt popular dgn eksiden2 ngeri
dan dianggap antara litar paling bahaya di dunia
mat rempit boleh la nk bunuh diri kat sini ye

5. German Grand Prix (Nurburgring)


ni adelah litar F1 yg mana laju mncecah 200mph
dlm byk2 litar F1 kat dunia xde la se'faymous' litar Nurburgring ni
dlm 15 tahun, 5 org berjaya dibunuh 5 F1
dibina pd 1927, die dah direnovate bbrpa kali
yg mana perubhn laju,ketinggian mendadak dan korner yg tah ape2
die tetap jugak dikutuk walaupon dah diubah suai
pada 1969, pemandu F1 boikot dan nk die diubah lagi
sejak tu xde lagi kmatian pmndu2 F1 ni
tapi smpt di beri gelaran litar paling bahaya di dunia oleh pmndu F1,Jackie Stewart

4. Indy 500


diadakan stiap Mei kat Indianapolis Motor Speedway,
diorank gak ade hall of fame utk pmnang2 spt A.J. Foyt, Al Unser, dan Juan Pablo Montoya
disamping hall of fame diburu oleh pemandu
die jugak direspek sbg litar pling mmberi stress, bahaya, dan memakan jiwa raga
40 pemandu dah arwah kat sini
bersama-sama bbrp krew, pengendali litar dan penonton
dan ade bbrp kematian pelik akibat plumbaan ni
cnthnye seorang budak mati sewaktu bemain kat laman rumah die dkt2 litar ni
tayar keta ni tetiba tecabut dan melambung kluar pagar
lalu kena budak ni!
aiyoo..jgn la duk buat umah tepi litar

3. Isle of Man Tourist Trophy


Isle of Man Tourist Trophy aka TT mmg popular kat Isle of Man
yg teletak dkt bhgn hulu2 England
die dah bertahan slama 100..mmg veterren abeh la ni
plumbaan ni mmg byk la diceritakan di dunia
die slalunye diadakan bbrp hari
dan markah die adelah ikut format time trial
disebabkan die ni sbenarnye jln biasa
so, mmg faktor kslmtn tu kureng ah
faktor ni la yg jadi kntrolversi antara plumba
biasanye kat litar ade penghadang kan?
kat sini pon ada, cuma jenis lain sket ah
tembok batu, pagar besi dan bukit la jadi mangsa pnghadang
dgn kadar kematian 2 org stiap tahun,
aku alu2 kan korank mencuba nasib kat sini

2. The 24 Hours of Le Mans


plumbaan ni dah bertahan utk 90 tahun!tahniah ye atuk...
berbeza dgn ptndgn lain yg slalunya pentingkan laju,
beliau jugak uji stamina dan tahap kesedaran pmndu
sbb tu die bjya mnmptkn dirinye dlm klompok ptndgn pling bhya
keta2 skrg belumba pada klajuan 250mph
dgn suma jenis class blumba serentak
keta2 slalunya berhimpit2 utk potong satu sama lain
pada 1960-an, Le Mans ade buat prosedur yg mmg sgt bodoh
pemandu kena berdiri bbrpa meter dri keta
kmdian belari ke kereta dan memecut slaju mungkin
pmndu kbyknnya x smpt psang seatbelt pon
ape pnya bongok la penganjur die ni kan?


1. Rally Dakar



yg ni kalu korank xtau mmg ketinggalan zaman ah
awalnye bermula di Paris, merentas Europe dan gurun Afrika, dan berakhir di Dakar (Senegal)
terbhg kpd bbrp kelas spt SUV dan moto,
beliau digelar event sukan paling bahaya di dunia
dgn macam2 tahap kesukaran yg x terbayang
jalan utk pelumbaan adelah trsgt luas,
pemandu tersgt mudah utk tkluar dri lndsn sebenar dan sesat
kalu eksiden, korang kena la tggu berjam2 sbelum bleh dirawat
rally ni mmg bahaya dgn laluan yg korank sendiri yg buat
ade pemandu yg merempuh kmpng2 kecik, telnggr binatang ternakan dan kendraan lain


tol utk kematian jugak sgt tragik
sjk 1978, 49 org dah mati,iaitu hmpir2 2 org stiap tahun
angka ni nampak macam sikit je
ade org ckp rally ni dah mmbnuh sgt ramai pejalan kaki
disebabkn masalah politik kat afrika baru2 ni,
tempatnye ditukar antara Argentina dan Chile

so kepada kawan2 aku yg ske sgt merempit,
sila la masuk petandingan2 ni
korank bejaya hidup baru aku tabik spring!

6 comments:

Sky8Men said...

aku suke tgk rally dakar ni...tgk lori yg berlumba..bez!

Roxy zai said...

cara2 membunuh diri la ni=p

Aku Skema said...

haah..tesilap letak tajuk da..hehe

cikgadis said...

uh?? gila! blh mlayang nyawa!

★ Nu♥ℜul ★ said...

menyeramkan , tak pasal2 mati macam tu je .. :)

uNIqIKA said...

huhu.. bunuh diri dgn cara educated ni...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...